Wednesday, January 23, 2008

Bergembiralah!

Jika hari ini anda bersedih, bergembiralah! Sebab kesedihan pertanda anda harus mempersiapkan diri untuk menjadi pemenang kehidupan. Bagi mereka, orang-orang yang lemah kesedihan membuat dirinya menjadi orang yang kalah sebelum bertanding. Bagi mereka yang lemah akan terus berlari dari kenyataan hidup daripada menghadapinya. Akan berapa banyak pertandingan yang membuat anda kalah sebelum bertanding? Akan berapa banyak kenyataan hidup yang mesti anda hindari?

Jangan bersedih, bergembiralah! Karena kegembiraan menjadikan diri anda menjadi pemenang sejati disetiap pertarungan. Tidak ada pertarungan yang akan dimenangkan tanpa memenangkan orang lain. Tidak ada pertarungan yang akan dimenangkan tanpa meletakkan orang lain ditempat yang terhormat dan mulia. Menghormati dan memuliakan orang lainlah yang menjadikan anda pemenang sejati di dalam kehidupan ini.

Bagi mereka, orang-orang yang kalah kegembiraan adalah kesedihan yang berkepanjangan yang tiada pernah berhenti. Meninggalkan satu kenyataan hidup demi menghindari kenyataan hidup yang lain bagai dikejar bayang-bayang ketakutan sehingga setiap orang dipandang musuh dan ancaman.

Maka, bergembiralah! Nikmati hidup ini yang menjadikan hati anda riang gembira sehingga setiap orang yang anda jumpai adalah seorang teman yang membawa kebahagiaan dan keberkahan dalam hidup. Bukankah hal ini membuat hidup menjadi lebih bersemangat?

Tunggu apa lagi? Bergembiralah!

No comments:

Hati Gelap Karena Perselingkuhan

Perselingkuhan adalah faktor penyebab kehancuran rumah tangga, perselingkuhan itu juga hampir menjadi penyebab kehancuran per...